Research/efterforskning

Fotograf Lil_foot_

Olika böcker kräver olika mycket av efterforskning och man kan göra den på många olika sätt. Det kan vara de mest banala saker man måste ta reda på som för en läsare kanske inte alls märks. Jag minns när jag skrev andra delen i Alvhildatrilogin. Det är en mycket sexuellt frustrerad man som berättar sin historia. Mycket av hans upplevelser är i ruset av sexuell frustration och jag behöver då veta hur den känns. När det gäller kvinnlig sexuell frustration har jag bara mig själv att tillgå om jag inte sätter mig med väninnor och vi diskuterar ämnet. Det känns lättare än att bjuda in ett gäng män för att fråga dessa saker. Istället så frågade jag olika män som jag trodde skulle kunna svara ärligt och uttömmande på frågan, om de skulle kunna tänka sig att hjälpa mig. Jag fick många nyanserade svar som jag sedan använda mig av när jag satte min huvudkaraktär i olika situationer. Det var både de fysiska känslorna i kroppen och de som kan sitta i hjärnan som ville ha med.

Just det här med manligt och kvinnlig är ganska intressant, hur svårt det ändå verkar vara att förstå sig på det andra könet. Jag själv upplever att vi är ganska lika känslomässigt och att det finns fler skillnader mellan olika individer inom gruppen än mellan grupperna. Därför porträtterar jag ofta en man på det sätt som jag porträtterar en kvinna, fast jag ger mannen de förutsättningar som en man har i livet. Jag har märkt att det finns vissa manliga författare som har en bild av kvinnor utifrån den skeva norm som är uppsatt och som stämmer in på väldigt få kvinnor. Ofta, precis som i filmens värld, är det kvinnans utseende som är i centrum och den måste alltid vara felfri och väldigt sexig. Det är något som vissa kvinnliga författare tycker det är roligt att skämta om, vilket du kan läsa om här.

Just nu håller jag på att skriva en dystopi för barn i mellanstadiet. När jag skriver karaktärerna så brukar jag utgå ifrån det jag iakttagit när jag jobbat med barnen och även låtit barn i den åldern läsa för att se om de tycker att det känns rätt. Jag har tagit kontakt med Pär Holmgren för att fråga om framtidens klimat i Sverige. Något som är väldigt viktigt är att hänga med i den nutiden debatten både när det gäller klimat och politik för båda saker är stora delar i en dystopi. Slutligen är även annan litteratur i ämnet en viktig del. Just nu läser jag Kallocain av Karin Boye som framförallt är mycket politisk. Jag tittar även på dystopier och på naturprogram för att få fram fler vinklingar och sätt att beskriva den katastrof som ska ligga till grund för dystopins utveckling.

Hur stor del av ditt skrivprojekt brukar vara efterforskning?

Hur viktig tycker du efterforskning är när du skriver?

Posted in eget skrivande, planering, research.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *