Läsårets final

Under hela läsåret har jag arbetat som bibliotekarie på Fyren EkAlmens grundskola. Jag inledde med att organisera biblioteket så att det skulle bli mer användarvänligt. Från början var det sorterat utifrån lässvårighet och bokstavsordning utifrån författarnas efternamn. Vad jag förstått från andra skolor är det så det brukar vara sorterat i skolbibliotek så skolan var inte på något sätt unik med den sorteringen. Det var i alla fall omöjligt att hjälpa barnen på ett bra sätt.

”Jag vill läsa en hästbok, jag tror att den hette något med måne.”

”Jaha, du kan inte säga vilken lässvårighet den har eller vad författaren heter?”

”Jag läser rött och svart, vad är en författare för något?”

När jag var klar hade jag genreindelat hela biblioteket med färgkoder. Alla fantastikböcker är gröna, alla deckare och spänningsböcker är röda och alla vardagsberättelser är gula med mönster för om det är hästar, sport eller kärlek. Sedan är så klart pricken kvar som talar om vilken svårighetsgrad böckerna har. Jag har pratat med barnen om genre så att de ska kunna koppla ihop vad de faktiskt tycker om att läsa. När de kommer in frågar jag alltid ”Vad letar vi efter?” och om de säger ”Jag vill ha en svart bok” så går vi tillbaka ett steg och pratar om vad boken ska handla om. Sedan kan vi alltid hitta en svårighetsgrad svart på hyllan för den genre de vill läsa. Att hitta läslusten handlar om att hitta rätt bok, inte vilken bok som helst. Jag har fått höra från flera håll att det är ett väldigt smart bibliotek och väldigt mysigt.

Jag har startat en biblioteksblogg för barnen där deras recensioner av de olika böckerna finns med, så de kan tipsa om böcker till varandra. På sidan finns det också en kortare beskrivning av varje genre innebär och med jämna mellanrum lägger jag upp en rolig skrivövning som de som gillar att skriva kan ta del av. För de äldre barnen har jag även skrivtips där jag går igenom gestaltning, dialog mm.

Jag har ju även jobbat skrivpedagogiskt med barnen, framförallt femmorna. Det började med att några barn tyckte jag skulle skriva något som de kunde läsa. Jag började skissa på ett äventyr som kunde funka för dem. Under höstterminen hade jag högläsning för femmorna där jag valde olika delar som jag kopplade ihop med en kortare genomgång av dialog eller gestaltning där de under tiden jag läste skulle fundera över det jag pratat om. Sedan diskuterade vi efteråt. Både det dramaturgiska men också vad de tyckt om kapitlet, vad de ville ha mer av och önskningar om olika saker som de ville skulle hända.

Jag sammanställde boken och i går skickades den på tryck. Skolan har gjort en större beställning av den så det är viktigt att den kommer innan skolavslutningen. Boken heter Drakmysteriet i Ekalmia och den handlar om barn som går på skolan jag jobbade på. Barnen är fiktiva men många av lärarna nämns i diskussioner hos barnen. Barnen hamnar i en fantasivärld där de ska lösa problem som har med fantasivarelser att göra och världen de hamnar i bygger på området de själva bor i och därför är namnet snarlikt. Hela boken avslutas med att jag förklarar genren Fantasy i samma anda som jag haft i när jag jobbat i biblioteket.

Jag har tänkt göra en serie av det så att det inte bara blir en bok, de kan bli flera. Gruppnamnet heter Fantastiska klassresor där jag kan använda mig av olika skolor och klasser som råkar ut för saker. Nu har jag skrivit om fantasy, men det finns massor kvar, skräck, sci-fi, dystopi, steampunk, you name it, I make it!

Med de små har jag också jobbat en del skrivpedagogiskt. De har inte skrivit lika mycket som de äldre har, men de har fått jobba med texter. Vi har jobbat med att avsluta historier på olika sätt varje gång, men vid ett tillfälle har vi jobbat med att prata om vad som händer i texten, en annan gång har vi jobbat med karaktärsbeskrivning och nu kommer jag att jobba med miljöbeskrivning. De får jobba mer muntligt, med färgpennor och lekar. Varje gång jag velat jobba med en speciell inriktning har jag letat men inte hittat det material jag vill ha så jag har skapat det själv, varje gång. Nu funderar jag över om jag ska trycka en skrivpedagogisk bok för de yngre, handledning för lärare. Jag tror att många av de saker jag jobbat med kan användas ända ner i förskoleålder om man lägger det på rätt sätt i arbetet.

Det är med mycket rolig erfarenhet och med många planer som jag lämnar Fyren till sommaren och blickar framåt. Jag planerar att hålla fast vid  min skrivpedagogiska profession och fortsätta jobba med att inspirera barn och ungdomar i skrivandet även framöver.

Posted in Uncategorized.

2 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *