Confused Swecon

Bild lånad från Confuse.nu
Illustration: Roger Klein

I helgen var det Swecon/Confuse i Linköping, det tredje conventet jag är på rent fysiskt, det andra som författare och det första som medlem i en panel. Det var jag och min förläggare Anna Vintersvärd som jobbade tillsammans, tidiga var vi också. Vilket var skönt eftersom vi då kunde sitta och dricka te medan de andra slet – hårt arbete är verkligen det bästa vi vet, vi kan titta på det i timmar. Anna har skrivit en lång och utförlig beskrivning på sin egen blogg som ni kan se här, men jag ska också försöka ge min bild av det hela.

wpid-img_20150808_122025.jpgDet här conventet var lätt det roligaste, sedan jag var på Andra världar för första gången. Vad jag ser som positivt är gemenskapen, glädjen och inspirationen som glöder. Jag satt som sagt i panel för första gången, om historisk fantasy, och var lite nervös eftersom jag själv jobbar med att reda ut alla begrepp inom fantastiken, som duggar tätt. Jag har dock väldigt bra vägledning både genom förläggare men även genom min egen fantastikgury Karin Waller på SF-bokhandeln i Malmö (som tyvärr inte kunde medverka i helgen).  Här ovanför kan man se hur snyggt vårt bokbord var.

wpid-20150810_122026.jpg wpid-20150810_121648.jpg

wpid-20150810_121847.jpg wpid-20150810_122713.jpg

lupina(uppifrån från vänster: Thomas Årnfelt, Dave Lally från wordcon, Anna Jacobsson Lund med Anna Vintersvärd, Marcus Olausson, Elin Holmerin, Sofia Fjällborg och Andrea Greve-Müller, Anna Vintersvärd med Elin Niklasson och Lisa Rodebrant, Oscar Källner med Anna Vintersvärd och Markus Sköld, Zeke, Jag med Jörgen Jörälv, Eva Holmqvist, Sandra Petojevic och Mattias Lönnebo.) (Till vänster: Lupina Ojala, i bakgrunden Tora F Greve)

Mycket av magin hände verkligen vid bokborden. Många kanske tror att vi bara står och väntar hungrigt på att det ska komma någon och köpa böcker, vilket man förstås också gör, men om det skulle vara det enda vore själva vistelsen rätt långtråkig. Det är vid borden man lyfter frågan om hur man skall göra för att fantastiken ska kunna ta över litteraturvärlden, man funderar över om det skall streakas med eller utan varghuvud, man citerar ur Julle Jörälvs diktsamling Igelkottar i koma, man dricker te, man proppar i sig äckligt mycket lakrits, man skrämmer slag på varandra, i alla fall om man är förläggare (Anna) med lättskrämd författare (jag), man masserar varandra (tack Oscar Källner, dig vill jag alltid ha nära mig när jag ska på convent och min nacke pajar), man kan tappa bort varandra trots att det är en mycket liten yta men framförallt kan man diskutera varandras böcker och framtida planer på ett sätt så man känner hur inspirationen, fantasin och det överväldigande skrivsuget kommer krypande inför framtida projekt. Framförallt kan man prata om saker utan att få blickar på sig, som om de som lyssnar är beredda att ringa toktaxi åt en, för alla är lika tokiga.

Över till dwpid-dsc_0480.jpgen mer seriösa delen: Panelerna. Den första jag var på var så klart min förläggares, den som avhandlade förläggare på svenska fantastikförlag. I panelen satt, förutom Anna Vintersvärd (Andra världar förlag) satt även Elin Holmerin (Undrentide) och Kerstin Aronsson (Styxx) i panelen som modererades av Britt-Louise Viklund. De talade framförallt om vikten att läsa in sig på förlags hemsidor om vad som krävs vid inskick av manus. De får både fel format och fel genre skickade till sig med jämna mellanrum.

wpid-dsc_0485.jpgSedan var det min tur att panela. Jag satt i panelen för Historisk fantasy tillsammans med Elin Holmerin (Undertide) och Helena Andersson. Vi pratade om skillnaden mellan historiska romaner och historisk fantasy och vikten av research. Helena tog upp hur kul det varit att gå på de ställen som hon skrivit om olika historiska slag, Elin tog upp varför hon valt att förlägga sin roman i slutet av artonhundratalet och jag pratade om det roliga med att läsa in mig på saker men vikten av att även redigera bort all infodumpning eftersom läsaren inte är intresserad av detaljerna utan storyn.

wpid-dsc_0486.jpgSjälvklart var det jättekul att gå på panelen med nya författare på lördagen eftersom det var så många man är hej och du med i den, som ny författare menar jag. I panelen satt från vänster: Moderator Eva Holmqvist, Thomas Årnfelt, Lisa Rodebrand, Björn Cederlind, Anna Jakobsson Lund och Mattias Engström. Eva snitslade hela paneldebatten genom att att ge mycket riktade frågor utifrån varje bok och erfarenhet från författarna. Det var mycket intressant att höra hur olika författare hittat inspiration till just sin bok och hur de arbetat med den.

wpid-img_20150811_114822.jpgDet var intressant att gå på panelen Whats in a name. Från vänster: moderator Suzanne van Rooyen, Thomas Årnfelt, Kristina Hård och Marcus Olausson. De pratade framförallt om det fanns speciell symbolik i namnen, vilket det gjorde för en del. Alla var rörande överens om att det inte bara var att byta ut ett namn om man var tvungen, det var ett stort arbete att se till att melodin i texten fortfarande flöt och gjorde sig bra. Jag själv satt och funderade över symboliken i Alvhilda och Ragnvalds namn, min jakt efter kinesiska namn och när jag bytte namnet John mot Henri i Alvhildatrilogin.

wpid-dsc_0499.jpgEn av de paneler jag sett fram emot var den som Anna Jakobsson Lund dragit igång, den om könsroller i fantastiken – tough chicks. Moderator var Suzanne van Rooyen och från vänster efter henne i bild Anna Jakobsson Lund, Anna Blixt, John-Henri Holmberg och Therese Norén. John-Henri var en mycket intressant figur som hade erfarenhet av att just ifrågasätta genusbilden i SF sedan lång tid och jag hade många intressanta samtal med honom efteråt. De tog upp bilden av att det alltid ska vara en tuff tjej i fråga om att ta på sig ett manlig ideal utan möjlighet till romans och utan djup förutom i urringningen.

wpid-dsc_0500.jpgVi hann även med att gå på Point of view, från vänster Marcus Olausson, Linnéa Anglemark, moderator Flemming Rasch, Ben Aaronovitch och Eva Holmqvist. Först var de rörande överens om att den allvetande inte var bra tills någon ansåg att den funkade om det gjorde bra. Tredje person nära var annars den absoluta favoriten eftersom den både kan ge ett djup i huvudkaraktären samtidigt som man får en bra överblick. Man skall helst inte byta berättarröster under ett och samma kapitel och absolut inte i samma stycke, men man kan, om man gör det bra. Man kan egentligen göra lite vad som helst, bara men gör det bra.

fantastikprisSist ut på lördagen var panelen om vi skulle ha ett fantastikpris eller ej. Sittande i panelen: Olov Livendahl, John-Henri Holmberg, Tomas Cronholm (moderator), Kjartan Lindøe och Johan Anglemark. Det som kom fram var att det är dyrt, krångligt, svårt och poänglöst att ha ett pris, även om röster sade att det kan gagna läsandet för den individ som vunnit. Det var även omöjligt att slå ihop fantasy och sf under samma pris och skräck var ingen egen genre. Det kom väl framförallt fram att sf inte riktigt såg fantasy som sin jämlike. Vi gick och dränkte våra sorger i baren tills den stängde (samt konspirerade om hur vi skulle vända fantasyskutan).

wpid-dsc_0517.jpgSöndagen inleddes med en trollpanel och allsång (gissa vilken sång). I panelen från vänster: Kristina Hård, Oskar Källner, Carolina Lagerlöf (moderator) Anna Vintersvärd och Rasmus Kaj. Trollen blandades hej vilt, det var Bamses troll från häxan Hiahia, vackra troll, fula troll, farliga troll och snälla troll. De flesta hade fått sin inspiration från barndomens möte med trollen och blandade in dem i det vanliga sociala samhället. De var rörande överens om att trollens historia existerade endast i kontrasten till människans ordnade samhälle, att de stod för den mörkare sidan av mänskligheten, den vi inte förstår.

fantasy som tillflyktSjälvklart gick vi på Marcus Olaussons föreläsning om att använda fantastiken som tillflykt. Han inledde det hela rätt så skämtsamt för att sedan gå ner i avgrunden av stress, för många bollar i luften, väggen som kom krypande och den personliga tragedin som den sista skjutsen rakt igenom. Han berörde verkligen och bjöd på sig själv på ett mycket modigt sätt. Han beskrev hur han hade sina egna världar inom sig som tillflykt och hur det både kunde vara på gott och ont eftersom det är en verklighetsflykt som kan vara svår att ta sig ur om verkligheten är för tung. Det var samtal efteråt där andra frågade vidare på det ämnet. Jag pratade med någon efteråt om föreläsningen eftersom jag som socionom och skrivpedagog vill arbeta med just den problematiken, eller det sätt att bearbeta dåligt mående – genom skrivandet.

Det var många paneler jag missade som jag önskar att jag kommit iväg på. Det finns världscons som jag blev nyfiken på att åka på om bara ekonomin håller och jag längtar redan till nästa swecon då vi möts igen. Tills dess har vi i alla fall Bokmässan i Göteborg, även om det inte alls blir samma sak.

Posted in Uncategorized.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *