Pride – fantastiska möten

I lördags var jag på Pride. Jag och min författarkollega Anna Helgesson hade en plats bland utställarna, där vi presenterade våra böcker och pratade med besökare. Vädret var inte riktigt på vår sida men som tur var bestämde jag mig för att investera i både partytält och utställningsbord, inför framtiden – så vi klarade oss utan att bli plaskblöta.

Förutom mina böcker hade jag en del skrivpedagogisk information. Jag hade bland annat några tärningar och en kort lek där man gör snabba sagor med hjälp av tärningarna. Jag hade de första kapitlen till min nästa roman och en uppmaning till barn i mellanstadiet att komma med förslag på vad som ska hända i den. Jag hade även två andra skrivlekar man kunde göra om det skulle komma riktigt skrivsugna personer, men det fanns inte riktigt utrymme för det, tyvärr.

Det blev många fantastiska möten med barn som ville hjälpa till med boken och som ville vara den klass som skulle vara den som fick vara i centrum i dystopin. Det var flera lärare som kom förbi som tyckte det var intressant och jag fick även kontakt med andra aktörer som var intresserade av att ta in mig i sin verksamhet. Jag fick pratat en hel del om hbtq-kopplingen i Alvhilda och kämpade så in i norden med att inte spoila läsningen när jag försökte förklara de olika relationerna och på vilket sätt den inte är norm-bunden när det kommer till de sexuella relationerna.

Vi hade platsen rakt framför scenen så när tåget kom in och showen började, hade vi bästa sittplatserna på hela Pride. Jag kom hem glad och nöjd.

Var du där? Hade du också en fantastisk upplevelse också?

Tänker även du på normer och hur relationer framställs när du skriver och läser?

På jakt efter hjältar

Medan jag jobbade på grundskolan Fyren EkAlmen som bibliotekarie och skrivpedagog, så skrev jag en bok tillsammans med femteklassarna. Det började med att några barn klagade över att jag inte skrivit något de fick läsa, så jag började skissa på en fantasybok för mellanstadiet. Jag märkte att många av barnen hade en förkärlek till just fantastikgenren, det var fantasy, skräck och sci-fi. Inte för att barnen själva hade så bra insyn i vad en genre var eller vad de olika innehöll. Jag gjorde en karta över vilka genre vi hade och alla barn ville ha skräck och tyckte sci-fi lät jättespännande. Därför valde jag att skriva en bok inom fantasy. För att ta reda på vad de ville höra hade jag högläsning för femteklassarna och bad dem säga vad som skulle vara med. Det blev snabbt klart att det var en bok med fornnordiskt tema, där Näcken, Bergsrået och Askefrue härjade. Arbetet tillsammans med barnen, där de fick vara med i utformningen av boken, var hur kul som helst och så klart har jag fått blodad tand. Den första boken är bara den första i en hel serie böcker som jag kallar för ”Fantastiska klassresor”. Jag har redan börjat skissa på nästan som kommer bli en dystopi. En dystopi är en berättelse som är förlagd i en värld som det inte gått så bra för. Det finns dystopier där utomjordingar tagit över, där en meteorit slår ner eller där jordskorpan faller ihop och alla är tvungna att fly till en värld som inte är lika brukbar längre. Nu saknas bara en sak och det är en skola där allt ska hända. Känner du någon lärare eller är du kanske själv lärare, och det saknas spänning i skolans korridorer. Då kanske det skulle vara en kul grej att ta in. Läs mer i den bifogade pdf:en och sprid gärna så att ingen missar chansen.
skrivprojekt för skolan

Nyhetens behag

Idag är det tisdag och det betyder att det är dags för ännu en skrivövning.

Idag vill jag att ni ska skapa era egna nyheter.
Ta en nyhetstidning, den kan vara digital eller papper. Slå upp och leta upp en spännande rubrik. Läs inte nyheten. Fantisera själv fram nyheten utifrån rubriken.

Lägg gärna upp din nyhet här bland kommentarerna eller länka till din blogg, om du kör övningen.