Lincon 2018

I helgen som var provade jag något helt nytt, Lincon. Det var lite spontant eftersom jag inte alls tänkt det från början, men så fick jag frågan av Sofi Poulsen om inte jag ville dela bord med dem. Jag funderade några vändor och bestämde mig för att jag varit ute på allt för lite den senaste tiden, och tackade ja. Jag ångrade mig inte. Det har varit en fantastisk helg. Jag sålde ungefär som vanligt, mellan 5 och 7 böcker, men framförallt nätverkade jag. Jag och Sofi  känner varandra sedan tidigare och jag känner även Lisa Rodebrand, som jag delade boende med, sedan tidigare. Men även om jag stött på Ulrica Edvinsson och Jenny Töredal tidigare har vi inte riktigt pratat. Det fick vi möjlighet till den här helgen.

 

 

 

 

 

 

Lincon var fylld med fantastiska spelmänniskor, brädspel och härliga samtal. Och TE!

 

 

 

 

 

 

Jag brukar ju vara tenörden i alla sammanhang men här mötte jag verkligen min teöverman. Jag var knappt sugen på te på hela dagen när jag kom hem. Lincon har nämligen ett välfyllt tebord där man kan gå och fylla på sin mugg fritt. Varje gång man dödar en kanna, alltså gör slut på den, så får man ett temärke. Dessa ska man samla på. Jag fick tre stycken, två från den blandade kannan och en från Lapsangkannan.

Det var riktigt tråkigt när helgen var slut, men jag åkte hem efter en fantastisk middag tillsammans på lördagskvällen. Samtalen kretsade kring planerna för framtiden och det kan mycket väl hända att det dyker upp fler evenemang som jag ska på under hösten.

Nästa gång jag luftar manteln kommer bli på Swecon/Fantastika i Stockholm 15-17 juni. Hoppas vi ses då.

 

 

 

 

Läsårets final

Under hela läsåret har jag arbetat som bibliotekarie på Fyren EkAlmens grundskola. Jag inledde med att organisera biblioteket så att det skulle bli mer användarvänligt. Från början var det sorterat utifrån lässvårighet och bokstavsordning utifrån författarnas efternamn. Vad jag förstått från andra skolor är det så det brukar vara sorterat i skolbibliotek så skolan var inte på något sätt unik med den sorteringen. Det var i alla fall omöjligt att hjälpa barnen på ett bra sätt.

”Jag vill läsa en hästbok, jag tror att den hette något med måne.”

”Jaha, du kan inte säga vilken lässvårighet den har eller vad författaren heter?”

”Jag läser rött och svart, vad är en författare för något?”

När jag var klar hade jag genreindelat hela biblioteket med färgkoder. Alla fantastikböcker är gröna, alla deckare och spänningsböcker är röda och alla vardagsberättelser är gula med mönster för om det är hästar, sport eller kärlek. Sedan är så klart pricken kvar som talar om vilken svårighetsgrad böckerna har. Jag har pratat med barnen om genre så att de ska kunna koppla ihop vad de faktiskt tycker om att läsa. När de kommer in frågar jag alltid ”Vad letar vi efter?” och om de säger ”Jag vill ha en svart bok” så går vi tillbaka ett steg och pratar om vad boken ska handla om. Sedan kan vi alltid hitta en svårighetsgrad svart på hyllan för den genre de vill läsa. Att hitta läslusten handlar om att hitta rätt bok, inte vilken bok som helst. Jag har fått höra från flera håll att det är ett väldigt smart bibliotek och väldigt mysigt.

Jag har startat en biblioteksblogg för barnen där deras recensioner av de olika böckerna finns med, så de kan tipsa om böcker till varandra. På sidan finns det också en kortare beskrivning av varje genre innebär och med jämna mellanrum lägger jag upp en rolig skrivövning som de som gillar att skriva kan ta del av. För de äldre barnen har jag även skrivtips där jag går igenom gestaltning, dialog mm.

Jag har ju även jobbat skrivpedagogiskt med barnen, framförallt femmorna. Det började med att några barn tyckte jag skulle skriva något som de kunde läsa. Jag började skissa på ett äventyr som kunde funka för dem. Under höstterminen hade jag högläsning för femmorna där jag valde olika delar som jag kopplade ihop med en kortare genomgång av dialog eller gestaltning där de under tiden jag läste skulle fundera över det jag pratat om. Sedan diskuterade vi efteråt. Både det dramaturgiska men också vad de tyckt om kapitlet, vad de ville ha mer av och önskningar om olika saker som de ville skulle hända.

Jag sammanställde boken och i går skickades den på tryck. Skolan har gjort en större beställning av den så det är viktigt att den kommer innan skolavslutningen. Boken heter Drakmysteriet i Ekalmia och den handlar om barn som går på skolan jag jobbade på. Barnen är fiktiva men många av lärarna nämns i diskussioner hos barnen. Barnen hamnar i en fantasivärld där de ska lösa problem som har med fantasivarelser att göra och världen de hamnar i bygger på området de själva bor i och därför är namnet snarlikt. Hela boken avslutas med att jag förklarar genren Fantasy i samma anda som jag haft i när jag jobbat i biblioteket.

Jag har tänkt göra en serie av det så att det inte bara blir en bok, de kan bli flera. Gruppnamnet heter Fantastiska klassresor där jag kan använda mig av olika skolor och klasser som råkar ut för saker. Nu har jag skrivit om fantasy, men det finns massor kvar, skräck, sci-fi, dystopi, steampunk, you name it, I make it!

Med de små har jag också jobbat en del skrivpedagogiskt. De har inte skrivit lika mycket som de äldre har, men de har fått jobba med texter. Vi har jobbat med att avsluta historier på olika sätt varje gång, men vid ett tillfälle har vi jobbat med att prata om vad som händer i texten, en annan gång har vi jobbat med karaktärsbeskrivning och nu kommer jag att jobba med miljöbeskrivning. De får jobba mer muntligt, med färgpennor och lekar. Varje gång jag velat jobba med en speciell inriktning har jag letat men inte hittat det material jag vill ha så jag har skapat det själv, varje gång. Nu funderar jag över om jag ska trycka en skrivpedagogisk bok för de yngre, handledning för lärare. Jag tror att många av de saker jag jobbat med kan användas ända ner i förskoleålder om man lägger det på rätt sätt i arbetet.

Det är med mycket rolig erfarenhet och med många planer som jag lämnar Fyren till sommaren och blickar framåt. Jag planerar att hålla fast vid  min skrivpedagogiska profession och fortsätta jobba med att inspirera barn och ungdomar i skrivandet även framöver.

Just nu flyger bollarna överallt

Man brukar ju lite klyschigt säga att man har många bollar i luften. Just nu har jag rätt många runt omkring mig. Jag har ju kommit igång med skrivpedagogiken och det har blivit ännu mer. Förutom att jag jobbar med femmorna på tisdagar med skrivprojektet som hittills tagits emot med stor entusiasm så har jag aktiv högläsning med lågstadiet med enklare skrivpedagogiska övningar.

Projektet med femmorna genererar ett ganska stort arbete för mig eftersom jag måste förbereda ganska mycket för dem inför varje tisdag. Det kommer vara sex grupper med sex olika storylines som jag ska förbereda varje vecka. De ska själva hitta på vad de ska skriva om men jag sätter inledningen i varje scen och ger dem hindren som de ska ta sig förbi. Det är just nu framförallt ett planeringsstadium där de i grupper ska diskutera fram varje scen, vem säger vad, vad händer där, hur löser vi det. Alla har ansvar för var sin karaktär som de har fått bygga genom olika frågor. När de möter hinder måste de använda tärning för att ta reda på om de klarar av svårigheten eller ej och sedan ska scenen fortsätta utifrån resultatet. Därför har jag ingen aning om hur scenerna de planerar kommer att avslutas och därför kan jag inte planera nästa lektion för dem förrän jag fått in deras scensammanfattning.

Projektet kommer hjälpa dem att strukturera en historia, samarbeta och använda fantasin. Sedan när de sammanfattat allt kommer de få renskriva och efter det kommer det riktiga textarbetet att påbörjas – textsamtal med redigering. Jag tror att det här kan bli nästan hur bra som helst.

De små har jag hittills haft högläsning av sagor utan slut där de fått hjälpas åt att avsluta sagan. Jag kommer ha sagolekar där de får bygga sagor tillsammans på olika sätt och vi kommer även att läsa berättelser som vi sedan diskuterar. De kommer få ta fram huvudkaraktär, konflikt, utveckling med mera.

Utöver det håller jag på att utveckla en blogg för biblioteket där de kan läsa vad sina kompisar tycker om böckerna i biblioteket, läsa sig till nyheter, få skrivtips och skrivövningar.

Bredvid det håller vi på att renovera hemma (som vanligt), familjemedlemmar fyller år och så råkade jag visst ta på mig ansvaret att ordna en klassåterträff för min gamla sjätteklass från trettio år tillbaka.

Så om ni tycker att jag är dålig på att uppdatera här inne, så är det inte för att det inte händer något i mitt skrivliv utan för att det händer lite väl mycket – och det är kul.