Mitt fantastiska jobb

Det är alltid segstartat i början av en karriär, framförallt innan någon vet om att man finns eller vad man gör.

Jag gick ut allt för sent med vad jag erbjöd i våras vilket gjorde att de flesta skolorna redan hade bokat in sin skapande skola med olika författare. Därför blev det bara en skola jag arbetat på under hösten. Jag hade alla klasser, från förskoleklass till sexan och hade olika övningar med dem beroende på ålder. I förskoleklass arbetade vi med att de fick berätta sagor tillsammans och sedan måla bilder, ettan fick måla slutet av berättelsen, tvåan fick skriva miljöbeskrivande text. Från trean upp i mellanstadiet blev det större utmaningar med berättande texter där de fick hjälp med inspirationen att skapa en berättelse.

Det var otroligt roligt, barnen var engagerade och de skapade jättemånga härliga och fantasifulla berättelser tillsammans. Jag fick höra att de tyckt att det var jätteroligt och att de var intresserade av uppföljning.

Eftersom jag inte har så många beställningar vikarierar jag i skolorna runt om i kommunen vilket också är väldigt givande. Jag känner mig uppskattad som vikarie av både barn och personal och jag blir ofta tillbakabokad i de skolor jag redan varit. Genom vikariatet får jag chansen att träffa elever och lärare på skolor jag även erbjuder min tjänst som skrivpedagog och jag har börjat prata om det mer så att de vet att jag finns.
Det är annars en av mina svagheter, att jag är för feg för att göra den där muntliga reklamen då jag pratat om mig själv och vad jag gör – rädd för att skryta.

Men det har uppskattats att jag berättat och jag bjussar lite på mina tjänster för att de ska fatta vad de ska lägga sina kulturpengar på. Ibland när det blir lite dött under ett svenskpass drar jag igång en kort skrivövning eller berättarlek för att de ska jobba med sin fantasi. På en skola jag precis varit på berättade jag om mitt författarskap och skrivpedagogiken och det fick jag positiv respons på. De verkade intresserade av att boka in mig till våren och jag ska jobba i en trea som just nu håller på med kreativt skrivande så jag skulle få lite fria händer. Jag ger lite för att jag hoppas att det ger tillbaka. Dessutom är det alltid roligare att faktiskt få hålla på med det jag älskar så varför inte passa på.

Just nu håller jag på att förbereda mig inför workshopen jag har om några veckor på litteraturens lördag på Örebro stadsbibliotek. Då har jag både sagoberättande med barnen i lågstadiet och kreativt skrivande med vuxna, där man får chansen att bli inspirerad och skapa tillsammans genom roliga övningar.

Jag hoppas vi ses då!

Skriv med känsla

Nu är det tisdag, fortfarande, och här kommer tisdagsövningen. Jag vill att du skriver att vykort till någon, där du förmedlar en känsla utan att säga den rakt ut.  Till exempel så här, där man låter kärleksfull men frågan är – är det verkligen det?

Hej Ove
Jag kan inte sluta tänka på dig, du är i mina tankar nästan hela dagarna när jag går här hemma och rensar avloppen eller som senast i går, när jag gick till tandläkaren. Då önskade jag att du var där med mig, så att vi kunnat uppleva det tillsammans.

För alltid din XXX

Dialog

Bild: Kabaldesch0

Idag är det dags för en skrivövning.

Men … det är ju Torsdag, är du helt vimmelkantig? tänker du då.

Både ja och nej. Det har varit mycket nu, när det kommer till jobb, sjukdom och sådana där måsten som ligger som minor runt om i livet. De sprängde bort min tid för bloggskrivande och därför föll hela två tisdagar bort. Någon märkte och uppmärksammade mig på detta vilket känns kul eftersom det innebär att skrivövningarna kommer någon till gagn där ute. Och då måste jag ju se till att det finns att göra för er läsare. Därför får ni en extrainkallad skrivövning så här, mitt på en torsdag istället. Nästa vecka kommer det att dyka upp på tisdag som vanligt.

Idag tänkte jag att vi skulle jobba lite med dialog.

Tänk dig två stycken som pratar med varandra. De kanske bråkar med varandra, de kanske har en dispyt av något slag eller så kanske den ena försöker flirta med den andra. Försök tänka dig in i två personers samtal. Skriv det sedan som ren dialog, alltså, inga sa han eller sa hon eller gestaltning mellan. Till exempel:

-Jag känner igen dig.
-Jag jobbar på Ica, det kanske är därför.
-Nja, kanske, jag tror jag känner igen dig från någon annanstans.
-Nej, det tror inte jag. Jag brukar inte vara någon annanstans än hemma och på jobbet, typ.
-Okej, då tog jag väl fel då … Men, nej. Det är något, jag kan inte släppa det. Det är något jättebekant över dig.
-Nu börjar du bli lite jobbig. Kan du bara släppa det, är du snäll. Du känner inte igen mig. Bara gå vidare nu och glöm det.
-Jo, nu kommer vet jag. Det var ju du som läste den där dikten om vinterdvalan på teve igår, på Talangjakten.
-Nej, nu misstar du mig med någon annan. Jag skriver då verkligen inte dikter.
-Jag tycker att juryn hade helt fel.
-tycker du?
-Ja, det fanns ett fantastiskt djup i din dikt. Du hade gjort fantastiska kopplingar till de inre mörkret vi bär på, jorden undergång och klimatförändringarna. Den berörde mig djupt.
-Är det sant?
-Ja, absolut. Du är en sann konstnär, något den där juryn inte skulle förstå sig på ens om det var Shakespeare själv som stod på scenen.
-Tack, vad snällt.
-Kan inte jag få bjuda dig på fika, så kan vi prata mer om din dikt.
-Ja, det skulle vara trevligt.

När du är klar med att skriva din dialog ska du göra den igen, fast den här gången helt utan dialog. Du ska alltså skriva exakt samma fast utan orden de säger, bara deras sätt att förmedla det på och gestaltning av karaktärerna. Till exempel så här.

Johanna blir stoppad på gatan av en främling. Hon känner en klump i magen och ryggar undan. Kvinnan påstår sig känna igen Johanna och illamåendet väller upp. För att bli av med kvinnan kommer Johanna med undanflykter angående sitt jobb samtidigt som hon fortsätter att gå längs med gatan. Kvinnan ger sig inte utan springer efter.

När du är klar kan du jämföra dina texter. Vad är det som framgår i den andra texten jämfört med den andra. Hur kan du använda dig av detta när du skriver dialoger i dina romaner eller noveller?